söndag 23 juni 2013

VÄDER OCH FRUKT




Vad är nu detta???

En Dragon-fruit!

Den har blivit en riktig favorit i familjen - söt och saftig, som en melon ungefär, fast mer "tuggig" men ändå "knackig", hmm, detta var inte lätt att förklara...






Den har små svarta kärnor i det vita fruktköttet. 
Förutom vita finns de även med rosa-rött-mörklila fruktkött.





Rekommenderas!

Supergott!

Jo, jag skrev ju VÄDER i rubriken och det var för att inte glömma att berätta hur detta med frukt är för indonesier vad väder är för svenskar.

Ni vet, när man inte har något särskilt att säga och det gärna blir:
"Fint väder idag" eller "Oj, vad det regnar idag".

Här i Indonesien blir det:
"Jag åt en så god frukt idag" eller "Vad åt du för frukt idag?"

Rolig skillnad eller hur? :)

När jag var helt ny i Indonesien tänkte jag småprata lite med vår hushållerska och försökte säga:
"Fint väder det är idag", på stapplande indonesiska. "Hari ini indah."

Hon bara tittade på mig.

"Hari ini panas", försökte jag. Det är varmt.

Hon sa ingenting.

Sedan sa hon: "Miss, vad vill du att jag ska göra?" på sitt härliga rättframma sätt. 

Och det slog mig.

I Jakarta är det alltid 32 grader varmt. Möjligen 33. Eller 31.
Det är antingen torrperiod eller regnperiod.
Inte så mycket att orda om.

Men frukten! Frukten kommer i olika perioder och säsonger, från olika delar av landet, importeras, säljs på olika marknader, och vilken som är den bästa, kan man prata hela dagen om :)

Vad har du ätit för frukt idag? :)

♥L

2 kommentarer:

  1. Just läst igenom din fina blogg. Vilka underbara platser, bilder, frukter;) Hälsa er gulliga maid att hennes fruktfat på morgnarna var otroligt uppskattade. Saknar dig, kram C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla C! Jag ska hälsa henne! Saknar dig också! KRAM

      Radera