söndag 15 september 2013

BALI TIPS




Siang!


Jag fick ett mail från Carina, som gärna ville ha lite tips om Bali.

Vad roligt, Bali som är så underbart!

Vi har ju våra favoritställen och de berättar jag gärna om, men först lite allmänna tips om Bali.

  • Om ni åker till Bali för att snorkla bland koraller och vill se delfiner simma i havet, så kan ni göra det på nordsidan av ön, t ex Lovina.
  • Om ni vill sola och bada och plocka snäckor så är Sanur Beach en riktigt fin familjestrand. 
  • Om ni är ett partygäng som vill festa så är det på Kuta Beach det andra partyfolket hänger.
  • Om ni vill shoppa så skulle jag säga Seminyak eller Ubud.
  • Om ni vill se risfält som sträcker ut sig mellan palmerna så låt en taxi eller hyrbil köra er till Ubud.
  • Om ni vill ligga i en solstol och beställa drinkar och lunch och kanske en fotmassage och ha en gyllene strand och turkost hav nästan för er själva - då är Nusa Dua mitt bästa tips.
  • Om ni vill surfa eller göra en massa spännande aktiviteter på stranden, åka i fallskärm efter båt och liknande, så kan ni göra det på Nusa Dua, Seminyak, Sanur eller Kuta.



Hi, hi, ni kanske redan har gissat vilket som är vårt favoritställe.

Nusa Dua har vi varit på fem gånger och vi bara fortsätter att komma tillbaka. Vi har redan nästa resa inbokad... :)

Mmm, att bara ligga i en solstol under frangipaniträden, medan blommorna rasar ner över en, och sträcka lite på tårna och beställa en drink med färskpressade tropiska frukter när man blir törstig... Och sedan när man blir lite fööör varm, resa på sig och fundera ett ögonblick, hmm, poolen eller havet, och bestämma sig för havet och sedan vada ut i de varma turkosa vågorna....




Mmm, det är min typ av semester!




Men jag vill ju shoppa också och jag brukar göra det i Nusa Dua eller i Bali Galleria, men förra gången upptäckte vi Seminyak, wow, dit måste vi tillbaka!

Jo, jag glömde, om ni vill se en massa intressanta saker, exempelvis tempel och traditionella båtar, tyger och vacker natur, så finns det överallt! Bali är en helt underbar ö.

Och maten!

Mmm, ni måste prova nyfångad grillad fisk och räkor serverad med ris i bananblad och de speciella kryddstarka såserna. Och deras speciella ingefärsgodis som är så starkt så man blir pigg på ett ögonblick, fast man är trött efter en hel dag på stranden.




Alla bilderna har jag tagit på Nusa Dua. På förmiddagen är det flod med underbara vågor och på eftermiddagen drar sig havet tillbaka och bränningarna slår mot korallreven utanför lagunen.

Det finns flera hotell vid Nusa Dua, men vi brukar bo på Grand Hyatt. De har en helt underbar "flod-pool" och jättefina restauranger med utsikt över havet.

Om ni vill läsa mer om Bali, är det bara att klicka på länkarna:








Hoppas du fick lite inspiration Carina, och ni andra också ;)

(Det finns mer att läsa under etiketten "Bali" till höger.)

KRAM,


♥L


PS. Jag måste ju visa min favoritbild från Bali :)

Flickorna som ligger och gosar sig i det varma vattnet i lagunen medan vågorna slår där ute.




Om ni vill läsa mer om Balis resmål kan ni gå till: http://www.ving.se/indonesien/bali






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar